Școala Pentru Cuplu

„Programe de formare şi psiho-educaţionale bazate pe modele de prevenţie şi intervenţie inovative în sănătatea emoţională”

13.07.2020

       ANUNȚ DE PRESĂ PRIVIND ÎNCEPEREA PROIECTULUI

S.C. PENTRU CUPLU SRL cu sediul Municipiul Cluj-Napoca, România, Str. Foișorulu Nr.12, județul Cluj, cod postal 400497, derulează, începând cu data de 19.06.2020 proiectul „Programe de formare şi psiho-educaţionale bazate pe modele de prevenţie şi intervenţie inovative în sănătatea emoţională”, COD MYSMIS 121344, co-finanţat prin Fondul European de Dezvoltare Regională, în baza contractului de finanţare Nr. 264/19.06.2020 încheiat cu Ministerul Cercetării și Inovării în calitate de Organism Intermediar (OI), pentru Programul Operaţional Competitivitate (POC). 

Valoarea totală a proiectului este de 958.182,00 lei, din care valoarea finanțării nerambursabile este de 838.332,00 lei

Locația de implementare este situată în Municipiul Cluj-Napoca, România, Str. Foișorului Nr.12, județul Cluj.

Obiectivul general al proiectului

De a dezvolta și promova programe de formare și psihoeducaționale bazate pe modele noi, inovative, validate empiric în domeniul psihologiei cu aplicare practică în domeniul sănătății emoționale a copiilor, părinților și cuplurilor. Scopul proiectului este de a oferi programe de formare pentru profesioniști – consilieri, psihologi, psihoterapeuți și  programe psihoeducaționale pentru clienți – părinți și cupluri în domeniul sănătății emoționale și a dezvoltării socio-emoționale a copiilor și de a dezvolta programe de prevenție și intervenție psihologică centrată pe dezvoltarea emoțională și prevenirea tulburărilor emoționale pentru copii, adolescenți, părinți și cupluri.

Serviciile dezvoltate vor contribui la creșterea calității vieții, îmbunătățirea calității relațiilor părinte-copil sau a relațiilor de cuplu prin depășirea dificultăților de sănătate emoțională a celor implicați în relaționare și creșterea accesibilității cuplurilor și părinților la servicii de sănătate mentală.

Rezultate așteptate

Rezultat 1 – 6 tipuri de servicii (modele) inovative bazate pe rezultate de cercetare în domeniul sănătății emoționale pentru părinți, copii, părinți singuri și cupluri  dezvoltate;

Rezultat 2 –  2 programe de formare dezvoltate – 1 pentru cadre didactice si 1 pentru specialiști psihologi;

Rezultat 3 – 3 locuri noi de muncă create  – 2 de cercetare, 1 de introducerea și lansarea pe piață a serviciilor inovative

Rezultat 4 – 1 investiție totală de 958.182,00 RON în dezvoltarea unui start-up în domeniul cercetării  – dezvoltării – inovării în psihologie prin aplicarea rezultatelor de cercetare în servicii inovative de servicii de prevenție, servicii psihoeducaționale și de suport în domeniul dezvoltării socio-emoționale a familiei realizată

Durata de implementare a proiectului este de 18 luni începând cu data de 19 iunie 2020.

Proiect co-finanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional Competitivitate 2014-2020.

Date de contact:

SC PENTRU CUPLU SRL, Cluj-Napoca, România, Str. Foișorului, Nr.12, județul Cluj, cod poștal 400497, persoană de contact Domnica Petrovai, Administrator, prin telefon la 0745233611, e-mail la petrovai.domnica@gmail.com, domnica@mindeducation.ro , site proiect www.scoalapentrucuplu.ro   

Activități

Să ne înțelegem pe noi în conflicte!

În luna august 2020 a fost pus la dispoziția cititorilor noștri pe pagina Facebook Școala pentru Cuplu, ca parte din proiectul de cercetare pe care îl desfășurăm în acest an, un chestionar prin care aceștia puteau afla care este tiparul lor în conflict. Felul cum fac față cuplurile la conflict este un bun indicator al satisfacției în cuplu. Mai mult, studiile stabilesc că strategiile abordate de parteneri în conflict sunt mai importante pentru satisfacția relațională decât frecvența cu care partenerii se ceartă.

În decurs de 1 lună (între 30 iulie – 31 august a.c.), au răspuns 61 de persoane, din care 56 femei și 5 bărbați. Dintre acestea, 19 persoane cu vârsta cuprinsă între 18-30 ani, 32 persoane cu vârsta cuprinsă între 31-45 ani, iar 10 persoane peste 46 ani.

În cazul studiului nostru realizat prin intermediul paginii de Facebook, este relevant faptul că răspunsul predominant al femeilor ca strategie de conflict a fost compromisul (27 persoane, răspuns majoritar pentru toate categoriile de vârstă), urmat de reactivitate (11 persoane, la fel, răspuns majoritar pentru toate categoriile de vârstă).

Mai multe despre acest studiu găsești aici.

***

„Care sunt predictorii unei relații satisfăcătoare?”

Poate cea mai importantă concluzie a noilor studii este aceea că evaluarea relației de către partener se face exclusiv pe baza propriilor percepții asupra acelei relații. Așadar, calitatea relației stă în ochiul privitorului.

Potrivit cercetătorilor, cele cinci variabile legate de relație care au prezis cel mai puternic satisfacția și calitatea relației au fost:

  • Angajamentului partenerului – „Partenerul meu vrea ca relația noastră să dureze pentru totdeauna”, adică nu ai dubii legate de implicarea partenerului tău în relație. Angajamentul a contat mai mult pentru calitatea unei relații decât încrederea, pasiunea, sprijinul, afecțiunea și frecvența sexuală!
  • Aprecierea partenerului – „Mă simt norocos/oasă că îl am pe partenerul meu în viața mea.”
  • Satisfacția sexuală – „Cât de mulțumit ești de calitatea vieții tale sexuale?”
  • Satisfacția percepută a partenerului – „Relația noastră îl face pe partenerul meu foarte fericit.”
  • Conflictul redus – „Cât de des ai conflicte cu partenerul?”

Luate împreună, variabilele legate de relație au prezis până la 45% din variabilitatea calității relației.

Află mai multe aici.

***

„Cum facem față stresului în cuplu?”

În luna septembrie, Școala pentru Cuplu a pus la dispoziție chestionarul Dyadic Coping Scale pe pagina de Facebook, pentru a putea fi completat de urmăritorii noștri. Pe parcursul lunii, au completat în total 46 de persoane, dintre care 41 femei și 5 bărbați. Dintre aceștia, 13 cu vârste cuprinse între 18-30 de ani, 30 între 31-45 de ani și 3 peste 46. O singură persoană nu se află la momentul actual într-o relație iar două sunt divorțate, restul fiind fie într-o relație, fie căsătoriți. 28 dintre cei care au completat au copii.

În urmă interpretării rezultatelor chestionarului, am putut trage următoarele concluzii mai relevante, și anume:

Modul deficitar în care facem față noi, ca parteneri, stresului în cuplu. – Această este subscală cu numărul patru, și una dintre subscalele cu cele mai ridicate scoruri, cu o medie a scorurilor de 4.02. Acest rezultat ne poate indica faptul că ne este dificil să luăm în serios stresul pe care îl simte partenerul, că atunci când cuplul nostru trece printr-o perioadă dificilă avem mai mult tendința de a reacționa cu negativitate (posibil reproș sau retragere) în loc de prezență și înțelegere.

Aceste rezultate nu sunt doar direcții valoroase de cercetare, ci pot servi ca o recomandare pentru a redefini comunicarea în cuplu, susținerea reciprocă și autonomia emoțională – aspecte care par să fie, de multe ori, greșit înțelese. 

Află mai multe aici.

***

„Implică-te și tu!”

Școala pentru Cuplu derulează prima cercetare din România despre viața cuplurilor și a celor singuri în căutarea unui partener, un proiect co-finanțat prin Fondul European de Dezvoltare Regională și care are ca scop dezvoltarea de cursuri și programe psiho-educaționale care să ne ajute, pe noi românii, să avem o viață mai împlinită în cuplu.

Momentan suntem în faza în care avem nevoie de cât mai mulți oameni de diverse vârste, profesii și nivel educațional pentru a completa o baterie de chestionare. 

Primul link se adresează persoanelor care sunt într-o relație de cuplu, iar al doilea link este pentru persoanele care se află în perioada de dating (în perioada de dinaintea unei relații). La finalul acestor două baterii este de asemenea un link adresat persoanelor care au trecut printr-o experiență de divorț (fie că acum sunt într-o relație sau sunt singure). Completarea lor nu durează mai mult de 7 – 10 minute și este un mare sprijin pentru a înțelege nevoile romantice de acum, din țara noastră.

Provocările cuplului din România: https://forms.gle/5NTwc4EsuYC5jTCm7

Provocările în perioada de dating: https://forms.gle/SBYyxx5J2wCVufNi7

De asemenea, continuăm cercetarea calitativă care presupune organizarea de interviuri cu oameni dornici să se implice în proiect (anonim și confidențial), pentru a înțelege care sunt temele și provocările comune cuplurilor din România. Interviurile se realizează pe 3 categorii: singles (nu sunt într-o relație), cupluri și cupluri în care unul sau ambii parteneri au trecut prin experiența divorțului.

Pentru cei interesați să participe la interviuri, găsiți aici link-ul de înscriere: https://forms.gle/mQ3wVYbGEpH4QZnF9

Află mai multe aici.

***

„Ne folosim de sex ca să ne arătăm iubirea?”

Pentru că am dorit să analizăm care sunt experiențele adulților din România când vine vorba de acest subiect, Școala pentru Cuplu a pus la dispoziție, în luna noiembrie, un chestionar ce vizează perspectivele asupra iubirii și sexului, parte a proiectului de cercetare pe are îl desfășurăm acum. Acest chestionar a fost făcut public pe pagină noastră de Facebook, fiind mai apoi completat de 56 de persoane, dintre care 50 de sex feminin. Dintre acestea, 17 cu vârste cuprinse între 18-30 de ani, 34 cu vârste între 31 și 45 de ani și 5 peste 46 de ani. 25 dintre participanți sunt căsătoriți, iar alți 25 se află într-o relație. 31 dintre participanți au copii.

În urma interpretării rezultatelor, una dintre primele observații care merită dezvoltate este faptul că iubirea este cel mai frecvent exprimată prin sex. Mai specific, media cea mai mare (M=3,8) a fost găsită la subscala Sexul demonstrează iubirea. Răspunsurile la întrebări au fost măsurate pe o scală Likert de la 1 (dezacord) la 5 (acord), iar 16% dintre participanți au răspuns la afirmațiile acestei subscale cu scorul maxim, adică 5.

Acest prim rezultat ne oferă un indiciu valoros legat de felul în care persoanele din România tind să își exprime afecțiunea în relația de cuplu. Putem spune că, într-adevăr, sexul este un aspect vital al relației, pentru că mai departe de actul fizic în sine, este un mod de a ne apropia (și la figurat) de partenerul nostru.

Află mai multe aici.

***

Comunicat de presă privind studiul „Provocările cuplurilor din România

25.02.2021

Cât durează iubirea la români

  • Școala pentru Cuplu a realizat primul studiu național care diagnostichează relațiile cuplurilor din România. Studiul a fost realizat pe un eșantion de 1000 de participanți.
  • – O relație de iubire la români durează, în medie, 8,9 ani, în cazul femeilor și 9,5 ani, în cazul bărbaţilor.
  • – 86% dintre români nu au apelat la terapie de cuplu, deși au întâmpinat probleme în relație.

O relație de iubire la români durează, în medie, 8,9 ani în cazul femeilor și 9,5 ani, în cazul bărbaţilor, și se sfârșește, de regulă, cu un divorț. Deși simt că traversează o criză în relație, 86% dintre români nu apelează la terapie de cuplu, iar dintre cei 14% care au accesat serviciile unui psihoterapeut, cei mai mulți au făcut-o după 2-3 ani de conflicte în cuplu, relevă primul studiu care “diagnostichează” relațiile cuplurilor din România, realizat de Școala pentru Cuplu, dezvoltată de S.C. Pentru Cuplu SRL, în cadrul proiectului „Programe de formare şi psiho-educaţionale bazate pe modele de prevenţie şi intervenţie inovative în sănătatea emoţională”. Prin acest prim studiu, cercetătorii Școlii pentru Cuplu și-au dorit să afle care sunt cauzele care îi determină pe români să își încheie relațiile mai repede decât alte popoare.

Studiile și practica în domeniu arată că, fără ajutor de specialitate, 80% dintre cuplurile care trec printr-o perioadă de 3-4 ani de certuri și tensiuni inerente se despart. În România, finalul relației de iubire survine după 8,9 ani de căsnicie în cazul femeilor și după 9,5 ani, în rândul bărbaților. Așa se întâmplă că, în țara noastră, la fiecare 4,6 căsătorii există un divorț, potrivit Eurostat (2017).

Tabloul este completat de faptul că 64% dintre participanții la studiul Școlii pentru Cuplu nu au apelat niciodată la terapie de cuplu, iar un procent semnificativ, de 22,2%, a luat în calcul posibilitatea accesării serviciilor de psihoterapie, însă nu și-a dus intenția la bun sfârșit. Doar 14% dintre respondenți au cerut ajutor de specialitate, iar acest lucru s-a întâmplat după 2-3 ani de conflicte în cuplu (27%), după câteva luni (25%), după un an de dificultăți (21%), după 10 ani (16%) sau după câteva săptămâni (12%).

Printre cel mai des invocate motive pentru care românii nu apelează la terapie de cuplu se numără răspunsurile: “partenerul nu a vrut” (27%), “nu am știut cui să ne adresăm” (25%) sau “am crezut că ne descurcăm singuri” (15%).

 „Dincolo de datele pe care am reușit să le obținem, acest studiu scoate la suprafață un alt aspect important: cuplurile asociază iubirea cu îndrăgostirea. Cu alte cuvinte, se așteaptă ca sentimentele pe care le trăiesc în prima etapă a relației, cea de îndrăgostire, care poate dura de la 2 luni, la 2 ani, să se perpetueze. Își doresc o căsnicie armonioasă fără să își asume, însă, efortul emoțional pe care îl cere relația și ajung să își saboteze viața din cauza așteptărilor nerealiste sau a fanteziilor despre iubire. Vestea bună este că separarea sau divorțul pot fi prevenite, mai ales atunci când ceri ajutor din timp și nu lași relația să se erodeze”, a explicat Domnica Petrovai, psihoterapeut și fondator al Școlii pentru Cuplu. 

Cum îți dai seama că traversezi o criză în relația de cuplu și ai nevoie de ajutorul unui specialist

  • – Apar certuri mai dese sau mai intense care lasă partenerii distanțați
  • – Unul sau ambii parteneri dau vina unul pe celălalt pentru problemele în cuplu
  • – Repararea relației și iertarea după momentele tensionate se întâmplă după o perioadă mai lungă de distanțare
  • – Frecvența vieții sexuale scade (o dată sau de câteva ori pe lună)
  • – A apărut o răceală fizică în relație (ex: partenerii nu se mai țin de mână, nu se mai sărută sau nu se îmbrățișează zilnic)
  • – Intervine sentimentul de singurătate sau partenerii simt că nevoile emoționale nu le mai sunt împlinite în relație
  • – A scăzut angajamentul față de relație și speranța în puterea de a depăși momentele dificile
  • – Momentele zilnice de conectare sunt din ce în ce mai rare
  • – Cei doi parteneri nu fac împreună activități plăcute (ex. plimbări, ieșiri în natură etc.)
  • – Unul sau ambii parteneri simt că nu mai au control asupra relației

„Din cauza culturii în care am crescut și a lipsei modelelor, românii au nevoie să învețe ce înseamnă iubirea, iar acest lucru trebuie să se întâmple, mai ales, la începutul relației, când cei doi au disponibilitatea de a investi în bunăstarea căsniciei. Pe de altă parte, terapia de cuplu previne divorțul și îmbunătățește starea de sănătate fizică și mentală a celor doi parteneri, iar acest lucru este cu atât mai important cu cât noi, românii, abia învățăm că este o dovadă de maturitate și prețuire a iubirii să ceri ajutor în afara relației”, a mai spus Domnica Petrovai.

Despre studiu

Studiul a fost realizat de Școala pentru Cuplu, pe un eșantion de 1000 de participanți. Dintre acestea, 186 de persoane (18,6%) sunt bărbați și 814 femei, (81,4%), cu media de vârstă de 35.10 ani (abaterea standard=6.94). Cei mai mulți dintre respondenți sunt căsătoriți (718 de persoane, reprezentând 71,8%), 235 (23,5%) sunt într-o relație, 16 persoane (1,6%) sunt recăsătorite, iar 9 persoane (0,9%) au un istoric de divorț. 

Referitor la durata relației actuale, media acesteia este de 10,02 ani (abaterea standard=6,80), iar durata medie a celei mai lungi relații pe care au avut-o respondenții a fost de 11,42 ani (abaterea standard=7,57). Majoritatea respondenților (700, adică 70%) are copii, dintre care cei mai mulți au un copil (342, adică 34,2%).

Despre Școala pentru Cuplu

Școala pentru Cuplu a început ca un proiect de suport și intervenție comunitară a psihoterapeutului Domnica PETROVAI care și-a propus să contribuie la asigurarea bunăstării și longevității cuplurilor din România.  Proiectul Domnicăi, Școala pentru Cuplu, a atras în timp alți 63 terapeuți la nivel național și a condus la înființarea în anul 2017 a spin-off-ului SC PENTRU CUPLU SRL.

SC PENTRU CUPLU SRL este primul start-up din România care dezvoltă, din anul 2020, programe bazate pe rezultate de cercetare (evidence-based) pentru cupluri și familii prin proiectul „Programe de formare şi psiho-educaţionale bazate pe modele de prevenţie şi intervenţie inovative în sănătatea emoţională”, COD MYSMIS 121344, co-finanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională, prin Programul Operațional Competitivitate.

Date de contact:

SC PENTRU CUPLU SRL, Cluj-Napoca, România, Str. Foișorului, Nr.12, județul Cluj, cod poștal 400497, persoană de contact Domnica Petrovai, Administrator, prin telefon la 0745233611, e-mail la petrovai.domnica@gmail.com, domnica@mindeducation.ro , site proiect www.scoalapentrucuplu.ro.